Udzielanie konstruktywnej krytyki
Komunikacja poprzez konstruktywną krytykę nie polega na ocenianiu osoby, nie przypinamy jej etykiety „winny”, „oskarżony”. Ocenie podlegają zachowania, a nie sami ludzie
Krytyka konstruktywna ma na celu rozwiązanie problemu poprzez komunikację, a nie udowodnienie winy czy ukaranie
Model FUO
- (F) fakt-opis tego, co się dzieje/ wydarzyło i co budzi negatywne emocje.
- (U) Ustosunkowanie negatyne- komunikacja zwrotna na temat negatywnych emocji/ postawy w związku z zaistniałymi faktami
- (O) Oczekiwania-zawarcie umowy na dokonanie zmian w zachowaniach, które są krytykowane
Komunikacja, a krytyka
Krytyka uogólniona: jest to komunikacja, poprzez informację nam przekazaną składa się z faktów i ocen. Częste są komunikaty typu: „ty zawsze”, „ty nigdy”
Krytyka aluzyjna – pozornie nie ma adresata i na tym polega manipulacja tej komunikacji. Nieasertywna reakcja osoby krytykowanej polega na poddaniu się tej manipulacji i udawaniu, że mnie to nie dotyczy. Asertywna reakcja jest zachowaniem odwrotnym, czyli rekcją na daną krytykę.
Krytyka uwikłana – komunikat werbalny jest sprzeczny z tym co rozmówca komunikuje niewerbalnie, najlepiej wtedy:
(a) dokonaj parafrazy sytuacyjnej
(b) zapytaj o co chodzi autorowi przekazu
https://www.high5.pl/